annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

3:e behandlingen gjord

Publicerad 2009-04-07 21:59:22 i Allmänt,

Så äntligen har jag kommit halvägs i cytostatikabehandlingen och det känns skönt. Både KIcki och mamma gjorde mig sällskap idag. Och min stackars syster Ellinor fick knappt någon tid alls att prata, jag bubblade på som sjutton. Antingen är jag speedad av de stora kortisonmängderna eller så börjar antidepressiva medicinen ha effekt så jag börjar bli mig själv igen.

Ser ljusare på tillvaron än bara för någon dag sen. Förstår ju att nedgångar i humöret kommer men känns som att uppkommarna, det posivita börjar vinna slaget om mig.

Var på jobbet innan behandlingen och det var bara så gott att träffa alla och få kramas lite. Idag kändes det starkt att det är inte förräns i höst jag kommer tillbaka dit. Har förlikat mig med den tanken. Så  nog går det framåt.

Fick ett härligt tfn-samtal med Maria från Nytorpa, en härlig vän. Det blev ett långt men väldigt givande samtal, det är 1 1/2 år sen Åsa och hon var här. Saknar dom väldigt mycket så nu ska vi planera att ses igen.

Goa Kicki har lagt upp gardinerna och draperiet som Jennie köpte häromveckan på IKEA åt oss, är så glad för all hjälp jag har fått och får. Förstår mer och mer att det faktiskt inte är "farligt" att ta emot hjälp.

Har bestämt mig för att inte operera ett nytt bröst i samband med att man tar bort tumören. Vill inte riskera strålbehandlingen på något sätt. Vill vara helt frisk, vill inte bli sjuk igen så operation av nytt bröst får det bli senare. Det viktigaste att fokusersa på nu är att jag ska blir frisk, omvärdera mitt livsätt rejält. Ta vara på varje dag för vad den är.

Finnas här för mina barn, barnbarn, svärson, svärdöttrar, syskon svägerskor, släkt. Samt för min goa vänner.

Kanske det äntligen blir dags att skriva en bok som jag alltid velat skriva, vem vet vad som dyker upp.

För mig så har alla stora händelser i livet en mening. Att stanna upp, reflektera, vad är viktig.

Vi lever här och nu, lever du i gårdagen så lever du inte i nuet du låter ditt liv förgås för tillfället.

Lever du framtiden så förbrukar du ditt liv just nu, just här och du har inte levt, du har kastat bort livet just nu.

Så var snälla mot er själva oavsett var i livet ni befinner i. Lyssna på kroppens signaler. Våga ta klivet och förändra.

Själv lyssnade jag inte, första året utbränd, depression. Stenhård bearbetning med KBT, tillbaka till nytt jobb inom 5 mån, startade stenhårt med heltid. 3 månaders sedan arbetsskada, kan knappt använda vä arm, väntar på operation. Men vägrar vara sjukskriven, får andra uppgifter, opereras ett halvår senare, sjukskriven 14 dg sen fullt fart igen.

Kände knölen i bröstet under hösten men ignorerade den då jag varken hade tid eller råd att vara sjukskriven fast jag insåg att något var galet. I januari kunde jag inte fortsätta ignorera den. Kollega kände och tog genast upp luren för att jag skulle ringa bröstmott/onkologen. Fick tid samma dag, sen rullade det på i kanonfort. OCH här står jag nu, efter många tårar, mycket ångest, mycket oro, mycket som jag varit tvungen att acceptera.

Kan det rentav vara så att när vi inte lyssnar på våran kropp utan kör på en dag så händer det något radikalt med våra celler och det blir cancer?

LIte tankar på här på kvällskvisten
Var rädda om er!
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Annika (från jobbet)

Publicerad 2009-04-07 23:09:55

Hej AnneMari!

Tänker på dig idag, skönt att du har klarat ännu en behandling! En dag närmare att komma tillbaka till jobbet. Vilken fin blogg du har! Har följt dina inlägg och kommer fortsätta läsa om hur du har det, önskar dig all kraft och styrka att klara av det du har framför dig!



Jag har snart jobbat en vecka på akuten nu, två gamla kollegor till dig undrade om jag hade jobbat med dig på avd nu och verkade lika glada som jag är över att ha fått arbeta med dig! Hoppas att jag slipper ta emot dig där,utan att vi ses i ett gladare sammanhang!

Stora kramar Annika

Postat av: Anne Mari

Publicerad 2009-04-08 07:48:12

Oj vad glad jag blir att höra av dig! Saknar dig. Hälsa de "gamla" kollegorna på akuten. Jag är övertygad om att du kommer att stortrivas där.



Nu har jag ialla fall kommit halvvägs med cytostatikabehandlingarna. Det är ju den värsta tiden så nu kan det bara bli bättre. Nu när våren kommer med sol och värme så känns det lättare. Vi får försöka få ihop en tid och ta en fika ihop.



En stor varm kram till dig!

Anne Mari

Postat av: Ingela

Publicerad 2009-04-08 08:13:48

Härligt att de ljusa tankarna börjar vinna mark hos dig igen! När du öppnat denna dörr har du kraft att bolla iväg de tunga, mörka tankarna som ju så naturligt i vår situation kommer.

Läser tyvärr att vi även gått igenom samma sak, med utbrändhet o utmatningsdepression.

Har också funderat mkt på om denna period öppnade för cancern att få fäste. Blir mer o mer övertygad att om så är fallet. Under dessa tillstånd saknas de hormoner i kroppen som behövs för att bekämpa de"onda". Har fler bekanta med samma bakgrund. Finns ingen forskning vad jag vet.

Kanske har vi fler systrar där ute med samma erfanhet??

Jag var hemma 3 mån heltid,arbetstränade 2mån, sedan 25%, därefter 50% o senare 75%. Tog samanlagt fem år upp till heltid igen -07. aril -08 opererad för ett halsdiskbrock med tre mån konvalc. Sedan canserop i början av aug. Har nu alltså varit sjukskriven heltid 1år! Måtte mina prov vara ok så jag så smått kan komma igång igen.

Inte hade jag lyssnat på signalerna, allt det övriga tog allt kraft.Tänkte att det var väl klimakteriebesvär.Och så jobbet som är så kul o Luther som sitter där på axeln o viskar att man kan nog lite till.

Glad påsk o glöm inte sätta fram ett färgglatt ris.

Kram Ingela



Postat av: Kicki

Publicerad 2009-04-08 11:21:21

Hej min vän.

Vilken fin blogg du har.

Jag blev så glad igår för det hände något för du såg

så mycket gladare ut, du tog många tunga beslut igår

men som var helt rätt och det gjorde dej gott.

Nu ska vi blicka framåt och ta en dag i taget, och

gå ut i det fina vårvädret och njuta av atmosfären.

Din vän för alltid

Kram Kicki







Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-08 23:37:51

Hej vännen!!

Blir så glad när jag läser din blogg :D Att du är så positiv och att du känner orken komma åter!! Livet är allt förunderligt som du säger det ser till att vi stannar upp ibland och omreviderar det vi tidigare trott och tänkt...Önskar dig all lycka till gums!!!! Keep it up!!!

Varma healingkramar Carina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela