annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Frisk?

Publicerad 2009-10-07 11:23:26 i Allmänt,

Är jag fri från bröstcancer? Är jag frisk? Känns väldigt konstigt att inte åka på dagliga behandlingar. När räknas man som frisk? Tumören och de angripna lymfkörtlarna är ju bortopererade, strålningen ska ha tagit död på om det funnits resterande cancerceller i området.

Det är en konstig känsla, jag ska vara fri från bröstcancern. Men ska ändå äta antihormontabletter i 5 år. Har fått svullna fingrar, speciellt på morgnarna, ont i höfterna när jag suttit en liten stund och stel som bara den. Biverkningar från tabletten Femar. Men ska ju till Mösseberga och få träna så jag tror att jag kommer att må bättre efteråt. Räknar med att jag kommer att komma igång att träna regelbundet efter vistelsen där.

Är fortfarande deprimerad men har sakta men säkert börjat få tillbaka livsglädjen, kan börja se framåt sakta men säkert. Fortfarande sover jag inte hela nätter, får ta sömntabletter för att somna men vaknar flera ggr under natten. Behöver få distans till sjukhus, sjukvård för att orka komma tillbaka och jobba som sjuksköterska. Om jag själv inte är i balans så kan jag ju inte ge till patienterna. Är fortfarande också väldigt, väldigt trött, så alla behandlingar, alla biverkningar, infektioner som jag drabbades av under behandlingstiden har tagit hårdare på mig än jag trodde.

Var på jobbet igår och hälsade på och pratade med chefen. Så underbart härligt att få träffa mina goa arbetskamrater och få kramas lite. Planeringen är att jag ska börja jobba 25% i december, att komma tillbaka sakta men säkert. Allt har sin tid.

Önskar er alla en riktigt härlig vecka!
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Frisus

Publicerad 2009-10-07 13:20:01

Ja du Anne Mari.

Jag har samma funderingar som du: Är jag FRISK?

Det har gnagt i huvvet på mig de senaste dagarna för på fredag så avslutar jag min strålbehandling. Jag ska träffa läkaren i morron och få min medecin utskriven, som kommer att vara i 5 år. Men är jag/Du, är vi friska? Jag vet inte.



Det tåls att fundera på och jag tror eller vet att den här oron man har kommer man att få dras med hela livet, gäller nog att komma på ett bra sätt att hantera den bara, och det blir nog inte så lätt.



Men Vi ska klara det här, eller hur?



Kram // Frisus

Postat av: Tina

Publicerad 2009-10-08 09:19:07

Hej vännen!!

Jag kan nog inte ens föreställa mig hur turbulent det måste va för dig nu. Ditt liv har ju den senaste tiden handlat om sjukhus, undersökningar, behandlingar & allt annat som är omkring att ha cancer, & nu... när det plötsligt är "över" ( förstår mig rätt när jag skriver Över.. jag tror att du förstår hur jag menar ) & du ska börja planera för att återgå till arbetet!!

Jag finns med dig i tankarna!!

Du kommer att fixa detta! Men ta det i DIN takt.. låt inte nån annan styra dig!!!!!

Du är unik.. finns bara en av dig!!!!

Kram & ha en fin dag!

Tina från

Livet är här & nu

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-10-09 09:41:07

Är vi friska för att vården, behandligarna av mer intensiv karaktär har upphört?

JA, jag anser oss vara friska emellan allt, att ha ett "vanligt" liv, få drömma och känna att livet börjar återvända.

Som vi skall Leva!!! : D

Glad att du mår lite bättre... ;)

Kramen AmjeW

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela