annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Att leva med bröstcancer under 8 månader

Publicerad 2009-09-30 20:49:54 i Allmänt,

Så mycket har hänt sedan 26 januari i år. Från att kliva upp kl 05 på morgonen för att göra mig iordning inför dagens arbetspass. Hade känt en stor knöl i vänster bröst, kände en stor oro samtidigt som jag inom mig förstod att det här är allvar. Det är ingen oskyldig, ofarlig knöl som finns i bröstet.

Kom till jobbet, tar rapport från nattsjuksköterskan tillsammans med en till sjuksköterska Ulrika, förstår knappt något av vad som sägs. Är helt blockerad av tankarna och oron över knölen i bröstet. Till slut vänder jag mig till Ulrika som också känner på knölen. Hon ser genast till att jag ringer bröstmottagningen och jag får en tid samma dag.

Sen rullade det bara på, läkaren sa det jag själv hade förstått, "det är med stor sannolikhet bröstcancer, tycker att du ska prata med dina barn".  Tiden stod stilla och försökte ta in det jag själv förstått att det var. Sen gick allt i rasande fart. Ultraljud, mammografi, ultraljud hjärtat, skelett-scint, datortomografi osv. Än så länge inga tecken på metastaser annat än en lymfkörtel som också är angripen av cancer. Sen att det är vänster bröst gör att oron för hjärtat gör sig påmind också. Dagen innan första cytostatikakuren fick jag sövas och de drog ut 6 tänder, tur att jag fick behålla framtänderna, för annars hade jag nog inte pratat mycket sen dess.

Har inte jobbat sedan dess, första tiden gick jag i vaccum, jag var en sjuksköterska som gick bredvid en osynlig patient som genomförde alla undersökningar. Så kändes det. Jag var i total kris.

Oron för framtiden, mina barn, mina barnbarn, ekonomin var så stor. Sen bestämde jag mig för att ta varje dag i taget. Acceptera att jag inget kunde göra. Satt  och sitter fortfarande i en båt utan åror, utan segel, utan motor, utan roder, bara att hänga med.

Supertufft ekonomiskt har det varit, har fått en del hjälp av min storebror och svägerska. Men en ständig oro för att få pengarna att räcka. Två killar på 18 och 19 år, en dotter med barnbarn som bor 28 mil ifrån mig. Att dra lasset som ensam vuxen har varit fruktansvärt tufft och ännu är det inte klart.

Det konstiga är att det fortfarande känns så overkligt att jag haft en tumör i mitt bröst, undrar när jag egentligen förstår att jag har en allvarlig sjukdom. Även om jag har gått igenom cytostatikakuren (Djävulens drog), operation och nu strålbehandling så är jag ju ännu inte frisk. Men tumören och de angripna lymfkörtlarna är ju borta. Min tumör var hormonkänslig så därför ska jag äta antihormontabletter i 5 år som ska skydda mig så gott det går att inte få nya tumörer/metastaser.


Hur olika alla har det som drabbas av denna vidriga sjukdom.

En del har pengar, partner, kan unna sig resor, handla utan att tänka på vad det kostar.
En del är helt ensamna, kämpar i sin egen ensamhet.
En del har knappt mat för dagen, kämpar för att överleva dag från dag.
En del har stor familj, vänner, arbetskamrater som finns där och stöttar och hjälper till.

Men alla har vi något gemensamt;
Vi lever i en annan verklighet, vi lever i ensamhet alla som inte går att förklara. Vi går igenom en fruktansvärt jobbig behandling och tid, mer eller mindre jobbig oro och ångest. Biverkningar, håravfall, trötthet, värk, rädsla för spridning osv.

Men alla med ett mål att få återvända till det riktiga livet. Men inte ta vid där vi slutade utan första dagen i det nya livet. För livet blir sig aldrig mera likt.

Imorgon är det näst sista strålbehandlingen!!!!!!!!!!! och jag slipper se sjukhuset på ett tag och slipper åka 2 timmar per dag. Värken och stelheten är det mest påtagliga nu, har jag suttit en stund så är jag stel som en pinne, får gå ett tag för att komma igång. Men som tur är så är jag inte så stel varje dag. Men värken finns där.

Är så ledsen, känner mig helt vilsen just nu men orkar inte planera, tar bara en dag i taget och det kommer jag att fortsätta att göra. Allt kan förändras på 1 sekund så försöker att inte forcera fram något.

Fick en fråga igår av en vän; kan du se framåt med glädje att följa med mig ut i december. Mitt svar var enkelt; nej det kan jag inte, jag planerar ingenting framåt, klarar inte det. Här är det en stor förändring. Jag tar en dag i taget, så måste jag leva nu för att få balans i mitt liv och en frid i mitt inre rum.

En stor kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2009-09-30 20:58:49

Hej Ann-Mari! Du skriver rakt ur hjärtat och dina ord berör verkligen. Det är så svårt att fatta hur det kan vara och jag se ju det du skriver att bröstcancer är fruktansvärt.



Jag och Sandra tänkte komma över i helgen med en klädkasse om du vill ha? Kanske kan muntra upp dig en stund med lite kläder och en kopp fika?

Sen ska du också veta att jag är så glad när du skriver dina små kommentarer på min hemsida. Alltid lika roligt att gå in efter jag uppdaterat på söndagarna. :-)



Sköt om dig!



Kram

Annika

Postat av: Tina

Publicerad 2009-10-01 07:36:00

Hej vännen!!! Å, vilket rörande inlägg.. snyft... Jag önskar det fanns nått jag kunde göra!! Men en tanke slog mig när jag läste delen där du skrev att du inte fattat att du är sjuk riktigt... jag tror att du inte accepterat / tagit in, att du är sjuk för att du vet innerst inne i ditt omedvetna, att du kommer att bli frisk. Att du är en kämpe!!

Jag är så imponerad av dig!! Jag läser det du skriver & tar verkligen in dina ord. Jag känner en stark förståelse för dig!! Jag känner mig så maktlös!! Igår när jag fick pinsen från Bröstcancer fonden, som jag ska sälja i butiken jag jobbar ( hälsokostaffär ), tog jag direkt på mig en & mina tankar gick direkt till dig!!!!!!!!!!!!!!!!!



Jag önskar jag kunde hjälpa dig!!!



Det är bra att du tar dina känslor på allvar.. är du ledsen ska du vara det. Är du glad ska du vara det, är du arg, besviken, förbannad...... då ska du vara det. Det är en del i sorgearbetet & mycket viktiga känslor!!!!

Tack än en gång för allt du delar med dig av & för att jag få ta del av ditt liv!!!!



All styrka & värme sänder jag din väg!!

Kram Tina

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-10-01 08:54:34

Vännen din text berör och är så sann. Dina ord sätetr ord på ensamheten som vi talat om tidigare. Resan är din, ingen kan riktigt dela den... Starka ord du skriver, landade.

Du, när du tar en dag i taget håller jag drömmarna levande åt dig... Kärlek!

AmjeW

Postat av: Anne Mari

Publicerad 2009-10-01 09:50:14

Är så glad att ni finns!

Annika: blir så glad att ni kommer i helgen. Tar gärna emot kläder. Tycker så mycket om Sandra och är glad att Anton har henne. Och hela eran familj är helt underbar, det har varit ett stort stöd för mig. Se framemot helgen att få ge dig en kram och fika blir det.

Kram

Anne Mari



Postat av: Anne Mari

Publicerad 2009-10-01 09:51:43

Tina: du hjälper mig genom att finnas här,känner ditt stöd. Att bara finnas räcker så långt. Blir alltid lika glad när jag får dina kommenterarer.

En stor varm kram

Anne Mari

Postat av: Anne Mari

Publicerad 2009-10-01 09:53:36

AmjeW: du finns hela tiden hos mig. Vet att jag kan lita på dig och känna mig trygg. Dina tankar, dina ord ger mig så mycket.

En stor varm kram

Anne Mari

Postat av: Carina

Publicerad 2009-10-01 10:13:05

Hej stumpan!jag känner igen mig så väl i det du skriver..du är då inte ensam alls..i dag ska jag på skiktröntgen..buken o bröstkorgen..så nu är jag där igen..oron..ångesten..jag fattar inte riktigt jag heller att jag är sjuk..skönt för dig att du snart är klar med strålningarna!!Ta hand om dig väl..så höres vi snart igen vännen..kraaam

Postat av: Victoria

Publicerad 2009-10-01 20:55:44

Hej Anne Mari!

Det du skriver känner jag igen så väl från en del mamma sa till mig under sin tid som sjuk! Men jag måste säga att jag beundrar dig för att du är så stark som bloggar om din bröstcancer och därför har jag länkat till dig hos mig! Nu i oktober skriver jag om min mammas död i bröstcancer för snart tre år sedan, hon var bara 35 år och jag var bara 16. Tidigare i år lämnade du en kommentar, det avr så jag hittade hit, och den tackar jag för och dina varma ord om att jag ska fortsätta kämpa värmer ordentligt! Nu vill jag säga det till dig också, fortsätt kämpa och var så stark som du är! Jag vet att det är svårt, men du klarar det! :)

Titta gärna in på min blogg igen! Kommer garanterat att titta in här flera gånger och läsa! kram victoria

Postat av: Victoria

Publicerad 2009-10-01 21:40:28

Hej Anne Mari,

jag blir så glad när du skriver att jag påverkade dig, känns alltid bra att göra det!

Jag gör jättegärna en uppföljare med dig om jag får och om du orkar, senare i oktober där jag skriver om hur du ser på tiden sen du fick ditt besked och sen du blev klar med ståldbehandlingen! Ha det bra så länge och ha en trevlig kväll,

kram

Postat av: Agneta

Publicerad 2009-10-02 18:24:19

Är ledsen för din skull, med alla bekymmer som du har. Dessutom alla biverkningar från cancern och behandlingar, men jag har ju varit sjuk i 10 år nu och jag lovar att du kommer ut på andra sidan och strålning gör att man blir trött och stel i leder. Önskar också att du kunde släppa tanken på peruk, jag är övertygad om att du är vacker utan hår. Det finns många bloggar där man valt att vara utan peruk. Visst reser jag mycket och har en stor familj,men jag har också min sjukdom som jag inte kan bli fri ifrån, men jag försöker njuta av livet, och det krävs ju inte alltid pengar för att njuta. Jag önskar av hela mitt hjärta att du ska hitta rätt i din sjukdom.

Många kramar Agneta

Postat av: Anna

Publicerad 2009-10-02 23:33:09

Vilken gripande text. Jag vill skicka massor av styrka och värme till dig. Jag hoppas att det är ok att jag skriver till dig angående detta. Jag har skapat ett armband till förmån för Cancerfondens rosabandet-kampanj. Det heter rosa armbandet och kostar 199kr. 50% av överskottet går direkt till cancerfonden. Jag skulle bli jätteglad om du kunde tänka dig att skriva om armbandet på din blogg. Ju fler som deltar i kampen desto mer pengar till ny forskning! Läs mer på www.hildestamdesign.se Tack oavsett hur du väljer att göra! Anna

Postat av: Annika

Publicerad 2009-10-03 16:13:44

Hej Ann-Mari! Sandra är sjuk, så vi kan inte komma denna helg tyvärr. Hon måste stanna inne hela helgen för att bli frisk till skolan på måndag. Anton kanske har sagt att hon är sjuk. Vi får komma en annan dag.

Kram

Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela