annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

reaktion

Publicerad 2009-09-03 18:21:17 i Allmänt,

Jag har hela tiden trott att nu när strålbehandlingen kommer igång så ser jag ljuset och slutet på eländet. Men istället är jag mera ledsen och låg. Förstår inte men pratade med personalen på strålbehandlingen, de är bara för urgoa. De sa att det inte är ovanligt att man reagerar som jag gör, det beror på att i och med att man behandlas varje dag så påminns man om sjukdomen. Vid cytostatikbehandlingen hade man ju oftast 1 vecka då man mådde någorlunda och kunde tänka på annat.

Själva strålbehandlingen går på några minuter. Får strålning på 7 olika fält. Ska fota rummet imorgon så får ni se hur det ser ut. Beundrar personalen, alltid ett leende, ett tröstande ord, en klapp på kinden jag känner mig väldigt trygg med dom.

Längtar tills jag får åka till Mösseberg, få tips och råd så jag kan mjuka upp lederna för som det är nu är jag stel som en pinne. Får röra på mig ett tag innan jag kommer igång, fingrarna är svullna och stela på morgnarna.

Det är så  mycket som hänt sen i januari, så mycket nya intryck, så många nya erfarenheter. Ekonomi som har kraschat. Mycket som jag fått omvärdera. Jag undrar hur jag blir i mitt arbete som sjuksköterska efter detta, mera lågmäld? Hoppas min glädje återvänder för jag älskar verkligen mitt jobb.

Under den här tiden har jag verkligen saknat en partner, en man som hade stöttat mig, där jag kunnat krypa in i en tröstande famn. Förstår vilken lycka det är för dom som blir sjuka och har en partner. Men jag har ju mina barn och barnbarn.

En stor kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Tina

Publicerad 2009-09-04 07:54:53

Hej vännen!!!

Jag önskar jag kunde göra nått för att hjälpa dig egenom detta!!!! Men du finns i mina tankar!!

Känns som att jag delar din sorg, ilska, glädje, förtvivlan,hopp..mm.. Tack snälla för att du delar med dig & för att jag får följa dig!!

Lyckan kommer åter att infinna sig hos dig.. det är jag säker på!!!

Kram Tina

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-09-04 09:26:46

Jag har alltid sagt att det är bra med egna erfarenheter. Du var säkerligen en alldeles underbar sjuksköterska före sjukdomen. När du smält allt med sjukdomen och lagt det på plats, kommer denna erfarenhet göra dig till en ännu mer fantastisk sjuksköterska! Varför? För att du vet hur det är att vara på andra sidan som patient. För att du vet vad patienteran går igenom, även om du inte vill byta plats med dem, så kan du alltid hitta ord som stöttar eller vara i deras närhet utan att känna samma rädsla och panik av att inte kunna göra något...

Varma Kramar

AmjeW

Postat av: Andrea

Publicerad 2009-09-05 20:12:28

Anne mari, du vet att du klarar allt.

Jag älskar dig min underbara svärmor <3

Postat av: Niina

Publicerad 2009-09-16 13:12:30



Hej Anne Mari !



Du kommer bli precis en sån "syrra" som alla vill ha det är jag säker på.För som AmjeW sa du har ju varit på andra sidan och sett patientens sida av de hela.Och du visst är det gott att ha en make vid sin sida i dena stund, men det är banne mig inte lätt när han är så ledsen och gråter och undrar när denna mardröm ska sluta.Då är det inte lätt!/Kram Niina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela