annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Sakta, sakta åter till livet

Publicerad 2010-02-18 13:29:50 i Allmänt,

Nu är man "utkastad" från onkologen, skämt åsido, men det känns så ibland. Känns som om dom gjort sitt, trots att jag fortfarande inte är friskförklarad, om 5 år, och går på tablettbehandling för att förhindra ev återfall i 5 år.

Men det känns som om man befinner sig i ingemansland när det gäller ansvarig läkare osv.

Har som tur är en väldigt bra läkare på vårdcentralen för omväxling skull, måtte han bli kvar länge.

Opererade mitt åderbråck för 1 vecka sen, inga problem efteråt. Men har fortfarande kvar knölen på vaden som var infekterad. Känns konstigt så jag blir väl tvungen att ringa och beställa tid igen, onkologen där finns det inga tider. Trots att det lät så bra under sista läkarbesöket så känns det som om man besvärar.

Varför görs det ingen DT (datortomografi) av kroppen efter avslutade behandlingar? Då skulle man slippa mycket oro. Men fick till svar att det inte leder till något eftersom de inte gör något förräns man får besvär från ev metastaser, spridning i kroppen. Känns lite som om man är intressant när det är som mest med behandlingar och sen tackar dom för sig på onkologen.

Har krävt att få en tid 1/2 år efter senaste besöket, egentligen får man inte ny tid förräns efter 1 år. Det sägs att risken är liten att få återfall eller metastaser men vem vet vem som får det? Några får det ju. Har en vän som hade bröstcancer och på sitt sista besök 5 år efter avslutad behandling så upptäcktes en spridning i lymfkörtlarna!

Ska operera åderbråck på andra benet i mars och sen blir det operation av bröstet igen i april. Därefter är det tänderna som behöver åtgärdas men det lär bli en mycket senare åtgärd eftersom jag själv måste betala för det.

Så något tandlös får jag gå och det struntar jag i för jag lever!

Mår fortfarande väldigt dåligt psykiskt och fysiskt. Ont i leder, värk och stelhet som kom i samband med cytostatikan och inte blev bättre av antihormontabletten Femar.

Har provat att jobba 25% och det slutade med att jag fick tillbaka min ångest och sömnsvårigheterna samt värre med ledvärk/stehlhet.  Igår var jag på möte på jobbet med min chef, läkare och handläggare från Försäkringskassan. Ska prova och arbetsträna fr.o.m 1 mars, hoppas, hoppas det fungerar.

Fick förlängd sjukersättning men den sänks till 75%!!!! Förstår inte varför då mina utgifter inte minskar med hur länge jag är sjukskriven. Och speciellt nu när frikorten till sjukvården och Apoteket går ut. Så där blir det ju mera omkostnader.

Så är det något som jag skulle vilja jobba för när det gäller cancervården så är det hur man behandlas efter alla behandlingar. Önskar att det fanns ett enda centrum för onkologi och att det är där man går tills man är friskförklarad efter 5 år.

Fortfarande har mina söner inte fått något jobb, den äldsta har fortfarande inte fått tid på AF, får bara mail hela tiden att tid kommer!!!!!!!!!

Så den som säger att det handlar om att söka, söka och söka jobb så får man vet inte vad dom pratar om. Nästan alla jobb kräver utbildning eller erfarenhet! Och att få gå kurs/utbildning på AF kan man inte få göra förräns man fyllt 25 år!!!!!!!

Stackars alla ungdomar!

Återkommer.

Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Tina

Publicerad 2010-02-23 20:08:27

Hej!!

Å, jag tror jag förstår hur du känner dig!! Det om ingemansland & alla skyddsnät bara viks undan & man ska klara sig själv.

Jag tycker du är strong & jag tror att det kommer att lösa sig både för dig & dina söner!!!

Jag har faktiskt enbart fått jobb där jag gått in & presenterat mig. Har aldrig skrivit ett CV.. men sen har jag haft den "förmånen" eftersom jag är sjuk, att jag fått möjlighet att arbetspröva & det har lett till jobb!

Jag önskar er allt gott & sänder er en varm kram

Tina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela