annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Fjärde behandlingen

Publicerad 2009-05-08 13:04:34 i Allmänt,

Nu har det gått drygt 1 vecka sen jag fick min fjärde behandling. Det har varit riktigt, riktigt tufft. Har knappt orkat stå på benen. Krafterna tryter verkligen samt mycket illamående den här gången. Men jag sover gott tack vare sömntabletterna och det är viktigt för mig.

Det är första gången som jag inte har haft min peruk på mig hela tiden, har inte orkat utan det har fått vara en sjal istället. Det trodde jag aldrig skulle hända, jag som är så beroende av håret. Men i och med kraftlösheten så har jag bara legat.

Det är många tankar som far i huvudet, tänker mycket på hur jag tänkte i mitt yrke som sjuksköterska innan jag blev sjuk. Drömmer mycket om att jag arbetar, älskar ju mitt jobb. Det är mycket som har förändrat sig. Har upplevt hur en krisreaktion totalt kan förändra ens beteende. Alla reagerar olika, finns inget facit för hur man ska reagera i en kris, det visste jag förut men insåg inte styrkan i att vara i en krisreaktion. För mig var allt bara ett kaos under 2 månader, att tänka klart existerade inte. Rädslan för att förlora kampen mot cancern var så påtaglig. Rädd för att bli felbehandlad gjorde mig till en riktigt jobbig patient, men vet med facit i handen att alla har all rätt i världen att vara en jobbig patient. Det finns alltid en orsak till det. Att sätta sig in i en annan persons känslor i kris går inte.

Idag vaknade jag med förnyade krafter, känner mig ovanligt glad, känns som om jag äntligen ser framåt. Detta trots att inget hänt. Känner mig bara så lycklig och glad.

En stor varm kram och må solen skina över oss alla i helgen!
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-05-08 16:20:32

Ibland är bara glädjen där, så totalt för oss och utan att vi vet anledningen. det är bara såååå skönt när den är där och lyfter vårt humör och vår själ! Njut!

Varm Kram vännen

AmjeW

Postat av: Christina

Publicerad 2009-05-09 15:15:07

Ja, det är verkligen tufft att genomgå en cytostatikabehandling. Man måste vara med om det för att förstå hela situationen. Och det psykiska tar ju enormt på krafterna. Men nu är du snart klara med cytostatikabehandlingarna och då blir det lättare. Sen så börjar ju håret att komma tillbaka och då blir du jätteglad. Du går mot ljusare tider, tänk på det. massor med kramar till dej.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-05-11 21:42:02

Tänk så olika det kan kännas med behandlingarna, vilken sort får Du, själv har jag fått 5 Taxoterebehandlingar och äter också Xelodatabletter i 14 dagar!

Har inte mått dåligt en enda gång, jobbar heltid jympar och lever rätt "vanligt" men klart är att livet känns annorlunda!

Var sjuk första gången 2006, fick då 6 FEC-behandlingar! Sedan åt jag Nolvadex/Tamoxifen rån april 2007 till januar 2009, när jag kände mig "konstig", levern hade svullnat och röntgen visade då metastaser i den och i skelettet. Dödsdom trodde jag då, nu ser jag lite annorlunda p det hela, kan bli många år!

Är också sjuksköterska i botten, därför har jag en hel del åsikter om den information som vi får, som inte alltid är optimal!

Lycka til!



E-L

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-05-11 21:56:30

Hej E-L!

Jag får TAC-behandling, det är Taxotere och 2 till andra cytostatika, kommer ej ihåg namnet på dom. Det är sååå märkligt med min reaktion under denna cancerbehandling. Jag som alltid varit supernoga med att veta till 100 % om diagnoser, behandlingar mm. Men nu när det gäller mig själv och cancern så har jag inte ens tagit reda på exakt vilken form av cancer jag har. Det är inte den aggresiva formen och inte heller hormonkänslig.



Jag tar en dag i taget. Ja, nog sjutton har jag haft otur med biverkningar men jag har lärt mig mycket.



Det är som du skriver inte en optimal information vi får, håller helt med dig. Det finns mycket att diskutera om detta.



Måtte det komma nya läkemedel som kan bota dig helt!



Kram

Anne Mari

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela