annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Mösseberg

Publicerad 2009-10-18 21:44:21 i Allmänt,

Så då är jag äntligen på Mösseberg! Hur fort har inte allt gått, förstår inte att jag är här nu.

På tåget ner sitter det en kvinna bredvid mig med sjal på huvudet och förstår att hon också ska till Mösseberg. Vi börjar prata och mycket riktigt hon skule också hit. Så tågresan var riktigt trevlig.

Nu när jag sitter på rummet så känns det som om jag är tillbaka till året då jag gick på internatskola i Finland. Möblerna är gamla, vackra, allt är vitmålat. Gammal vacker lampa i taket. Byggnaden är K-märkt. Man märker verkligen av historiens vingslag. Det finns ett bibliotek med massor av gamla böcker. Under min tid här ska jag ta reda på mera om Mössebergs historia. Jag vet ialla fall att Mösseberg blev kurort bl a pga att vattnet var skandinaviens bästa. Hur det är idag vet jag inte men ska ta reda på det.

Något som gör mig beklämd är att rehabilitering inte är en del av cancerbehandlingen. Kroppen och själen måste få återhämtning och att komma ifrån vardagen och bara vara, få hjälp med återhämtningen borde vara självklart att alla skulle få.

Men nej så är det inte . Det gäller att man har läkar, kurator eller sjuksköterska som informerar en om möjligheten att söka för att få åka på rehabilitering. Men oftast är det ingen som informerar om det. Vi är bara 4 stycken från Stockholms landsting! Hur många fler är det inte som har behov av detta.

Jag har nyss varit och simmat, så jag kommer nog att sova gott inatt.

Mina pojkar kommer att fixa detta galant att få vara själva, tror att dom är "lite" glada att få sköta sig själva och slippa hönsmammans tjat. Fast dom vet ju att jag älskar dom.

Snart kommer min dotter ner hit, längtar jättemycket.

Blev glad idag då jag såg att man kan gå på pilates här, det är verkligen något som jag tycker om. Hade precis börjat med det när jag skadade axeln men nu får jag ett jättetillfälle att återuppta det.

Helgen har varit riktigt bra, fick vara hundvakt till underbara Figo, portugisisk vattenhund. Se familjen Frykbergs blogg så ser ni foton och kan läsa härliga historier om honom.

Önskar att jag hade kunnat ge Kicki en spahelg, det är hon värd. Ska verkligen försöka få till det när jag börjar jobba.

Önskar er alla en riktigt härlig vecka!
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Tina

Publicerad 2009-10-19 08:37:27

Hej min ängel!!

Va underbart att du är där nu. Hoppas att du får all hjälp du behöver. Jag tycker det är sorgligt att man måste vara frisk för att vara sjuk.. att alltid behöva ta reda på allt själv, att inte kunna lita på att läkaren ger mig alla möjligheter jag har! Har oxå varit på en hel del Rehabiliterings hem under åren & jag måste säga att jag storm trivdes varje gång. Det va så skönt att få göra massa som va bra för mig & sen kunna gå till sitt rum & bara vara.. el gå till gymmet om man orkade det, sitta i all rummet med alla de andra & bara små prata, eller ta en promenad. Maten serverad & allt på sin plats. Det va skönt att komma dit & få en pause från alla vardags bestyr hemma, som måste göras varesig man är sjuk el ej!

Önskar dig en underbar Måndag & va rädd om dig !

Tänker på dig & jag är säker på att du kan ge tillbax till Kicki, när du är frisk & jag är säker på att hon förväntar sig ingenting för hon ställer upp för dig för att hon älskar dig!!

Ta nu hand om dig!

Kram Tina

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-10-19 15:50:04

Underbara du som tänker på alla andra... : )

Men gör detta nu till din helg på Mösseberg, rädda världen kan du göra sedan! : D

Njut!

Kramen

AmjeW

Postat av: Agneta Gille

Publicerad 2009-10-19 17:56:01

Ha det så skönt och njut av möjligheten att få bara vara och rå om sig själv. Jag följer din kamp. Själv ligger jag helt utslagen idag men nu är jag klar med Taxotere så snart blir det säkert bättre.

Ska kolla om jag också kan få möjlighet att åka till Mösseberga.

Kram Agneta

Postat av: Annika

Publicerad 2009-10-19 19:01:05

Hej Anne-Mari! Vill passa på att tacka dig för att du passade vår Figo i helgen. Har hört på Sandra att han stortrivdes och fick massa gott. Tack!

Ha det nu så skönt på Mösseberga och vila upp dig ordentligt. Passa på att njut av alla härligheter som finns där.

Kram

Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela