annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Början på det nya

Publicerad 2010-04-01 16:38:20 i Allmänt,

Idag är början på det som ska bli mitt liv efter cancern. Var till onkologen och idag fick jag prata igenom min cancerdiagnos. Nu vet jag mera om vad för sorts bröstcancer jag hade. Den var inte helt hormonkänslig men till hälften, grad 2 av 3 inte dåligt, hade varit bättre prognos om den inte spridit sig till lyfmkörtlarna. Har fått nya antihormontabletter, nu blir det ändå Tamoxifen/Nolvadex men så får det bli. Kan ju inte äta Femar pga ledstelheten och värken, har ju provat 2 ggr och det går inte. Jag måste ju leva också.

Ska få göra en datortomografi av buk och thorax så slipper jag oroa mig för metastaser utan kan gå vidare. Det togs blodprov också idag.

Min läkare skrev också en remiss till sjukgymnastiken för att jag ska få hjälp med att bygga upp min kondition. Den finns överhuvudtaget inte. Så fort jag anstränger mig, som att t.ex dammsuga blir jag andfådd, får hjärtklappning, mår illa och måste lägga mig en stund. Likadant om jag har handlat. Det är riktigt, riktigt frustrerande. Ändå försöker jag ta det lugnt när jag ska göra något fysiskt.

Efter det var jag och pratade med en sjuksköterska som håller i en samtalsgrupp som startar i april. Det ser jag fram mot, att träffa andra drabbade och få knyta ihop säcken.

Sen ett besök på min avdelning, ska börja arbetsträna 25% och sen efter 1 vecka börja jobba 25%. Nu måste det bara fungera!

Tack för alla goa kommentarer! och tack Helena för kortet.

Önskar er alla en riktigt härlig påskhelg!
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: AmjeW

Publicerad 2010-04-03 10:06:33

Avslut är viktigt, att få knyta ihop säcken. En del kan man göra själv och andra delar behöver man ha hjälp av deltagare som gått igenom samma sak, personer som har gått före en själv. Det fina i livet är att vi alla behöver varandra!

Glad Påsk till Dig!

Kramen AmjeW

Postat av: Åsa W

Publicerad 2010-04-04 11:53:04

Tror att det kan var bra,att gå i samtalsgrupp. Att möta och träffa kvinnor som gått igenom samma som du. Även om man vill stötta,så vet jag inte till fullo,vad du har och går igenom..



Hoppas att du inte, går ut i arbetslivet, för tidig nu bara.Men samtidigt,är det skönt att få en vardag också.. Önskar dig en fin fortsättning på påsken och en härlig och skön vår/somnar

Många kramar Åsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela