annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Att leva med cancer

Publicerad 2009-08-02 16:56:36 i Allmänt,

Har så svårt att komma igång och skriva trots att jag har så många tankar som behöver komma på pränt.

Det är ett annat liv, delaktigheten i det verkliga livet är inte speciellt stor. Hamnar ständigt i konflikt (med mig själv, inte med er)  med hur ni utan cancerdiagnosen tänker, era känslor, hur ni hanterar att jag är sjuk. Har fått kontakt med många cancersjuka och de jag mailar med eller pratar med i telefon säger samma sak. Man är ensam, en ensamhet som inte går att förklara.

Att få diagnosen innebär att du inte längre har kontroll över din kropp. Det är inte som att få lunginflammation, astma, diabetes osv. Där kan man till viss mån förbättra sin sjukdom genom att förändra t.ex kosten, motionera mm. Men vid cancer så är det bara att hänga med, vad cytostatikan gör med kroppen och de friska cellerna kan man inte påverka.

Du sitter i en båt, utan åror, utan segel, utan motor, utan roder, du kan inte förändra färden, det är bara att åka med.

Att då få höra att; du måste tänka positivt, det här klarar du, lämna det negativa bakom dig osv. Det känns tungt och det är flera än jag som tycker det. Det gör en ledsen.

Man måste få sörja, få gråta men det innebär inte att man "gräver ner sig" i negativa tankar. Men sorgen över förlusten av det verkliga livet måste få komma ut.

LIvet före och efter cancern, det är så det är. Livet blir förändrat i och med cancerdiagnosen.

Jag respekterar de som inte orkar stå bredvid en när man får cancerdiagnos, för det är en tuff färd även för de närstående eller de som väljer att följa med.

Så tänk er för om ni bestämmer er för att följa med på färden som ett stöd, det är inte bara att hoppa av.

Att säga att man inte klarar av det och inte följa med på färden är så ärligt och stort och det är vänskap det med. Sannare vänskap än de som följer med en bit och sen hoppar av.

Hellre att veta att ni finns där, än att inte veta var ni står någonstans. Även de som väljer att inte följa med på färden finns ju där om det skulle krisa sig. Det är vänskap det.

Och till er som väljer att följa med, beundrar er, det är stort och modigt.

Att följa med på färden innebär ju inte att man fysiskt behöver vara med, att bara finnas där är så viktigt för den som är sjuk.

Jag är sååå glad över er som finns här på bloggen, ni som följer mig och där jag vet att jag kan vända mig till er när jag behöver stöd. Och framförallt till Kicki som ställer upp med mig på alla besök, undersökningar, behandlingar mm.

Sen är det ju det eviga kämpandet med ekonomin. Utgifterna ökar i och med cancersjukdomen, alla mediciner är inte prisnedsatta utan man får betala fullt pris, t.ex Andapsin mot magen. Sen när man återigen ska upp till frikort på Apoteket då är det bara snällt att betala.

Har vid ett tillfället tänkt tanken, behöver jag verkligen den här smärtstillande mediicnen, jag kanske kan härda ut, behövde pengarna till mat. Men som tur är valde jag att hämta ut medicinen. .  Bh som man måste köpa efter operationen, den ska sitta på dygnet runt i 3 månader så det räcker inte med en och där kan man ju inte gå in och handla på rea, nä, det är bara snällt att traska iväg till Apoteket och köpa till fullt pris.

Man får peruken gratis men även fast det blir pengar kvar på bidraget från Landstinget så får man inte använda det till specialschampot och sprayen som ska användas. Så det blir 399 kr extra och det räcker inte med en omgång.

Studier visar ju på att oron för pengar påverkar hälsan, men hur ska man kunna låta bli att oroa sig för ekonomin när man är ensamstående med två söner som precis gått ut gymnasiet. I och med det så har de inte längre vare sig studiestöd eller underhållstöd utan det är jag ensam som ska försörja dom. Yngsta sonen ska till lumpen imorgon och den äldsta söker jobb. Men utgifterna kvarstår och inkomsten kan jag inte påverka.



Var rädda om er !

Tänk på att ni är unika, det finns bara en av oss.

Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: sara

Publicerad 2009-08-02 21:37:27

jag kan absolut inte föreställa mig vad du går igenom, men jag kan färdsöka att ge dig ytterligare lite kraft att orka kämpa..Det är så många som drabbas av detta så man blir mörkrädd, när ska dem komma på hur vi ska besegra canser.. som sagt vill jag skicka massa kraft och lyckatill. ska hålla alla tummar att du snart ska bli frisk.

Postat av: Lisa (från jobbet)

Publicerad 2009-08-03 09:50:27

jättemånga kramar och massor med kärlek till dig! Saknar dig och tänker på dig!

Postat av: Barbro

Publicerad 2009-08-03 21:02:45

Så fantastiskt bra skrivet!!!!!

Stämmer så väl in!

Styrkekramar!

Barbro

Postat av: eva-britt

Publicerad 2009-08-03 22:18:44

Tack för dina fina ord. Önskar att jag vann en stor vinst så kunde vi dela på den......Är så glad att du e som du e....

KRAM eva-britt

Postat av: Tord Sand

Publicerad 2009-08-04 15:46:48

Hej Anne Mari, vilken omtumlande läsning.

Vill även tacka för kommentaren på Malin Berghagens blogg, vi kan väl återknyta till din fråga där vid tillfälle när du orkar & vill?



Allt gott till dig!



Hälsar

Tord c",)

Postat av: Jill Petersson

Publicerad 2009-08-04 19:34:04

Hej Gumman!



Himla fint skrivet, blir verkligen rörd av det som du skriver. Det är väldigt sant att vara cancersjuk är något som drar med sig massor av bördor, inte minst smärtan oron och sist men INTE minst ekonomin. Hade jag bott närmare dig så hade jag funnits fysiskt hos dig, vet om vännen att jag är ALDRIG långt bort tankemässigt. Du kommer väl ihåg... Jag beundrar dig verkligen och jag tycker att du är enastående som är en sådan fighter.



Tillåt dig själv att vara nere, bli förbannad och på ren svenska, skit i vad andra tycker om hur du skall tänka. Dom vet inte hur det är att sitta i en båt utan någon som helst motor. Det ända som finns att skjuta sig framåt är sin egna hand.



STOR VARM HEALING KRAM

Din vän Jill

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-08-05 10:41:03

Anne Marie!

Jättebra skrivet.Jag känner igen och förstår dina tankegångar. Jag har inte gått igenom hela den här processen med alla efterbehandlingar som du har fått göra eftersom jag hade turen att komma i tid och behövde bara operera bort tumören. Jag går ju fortfarande på kontroller (som man gör i fem år)och oron finns där hela tiden (mer eller mindre)när man en gång har drabbats av cancer.



De som inte har haft liknande erfarenheter vet inte hur de ska bete sig och kan därför komma med peppande tillrop som kan kännas jobbigt för den som är sjuk, men de flesta menar väl i alla fall.



Det är inte lätt att ha positiva tankar när man är sjuk och ekonomin drabbas med mera. När jag kämpade med mina dystra tankar och oro så läste jag mina favoritböcker (SMG-böckerna) och då kändes det ofta mycket bättre och jag jobbade hårt med positivt tänkande hela tiden. (som även påverkar tillfriskningsprocessen i positiv riktning)



Det stämmer som du säger att man aldrig mer blir densamma som man varit tidigare. För min del och min väninnas del (som har gått igenom samma efterbehandlingar som du) så har livet blivit mycket bättre när vi väl har blivit återställda igen.



Jag ser på livet ur en annan synvikel nu, är så oerhört tacksam. Relationer med nära och kära har blivit ännu bättre och viktigare för mig att vårda.



Kram

Lena



Postat av: Carina Holgersson

Publicerad 2009-08-06 21:54:12

Hej Anne Mari!

Tack för att du delar med dig av dina tankar till oss via bloggen.

I kväll var jag och besökte en bekant som just avlutat sin första cellgiftbehandlign mot lungcancer. Hon var på klart bättre humör än vad jag förväntade mig men ändå sa jag just de där positiva sakerna som troligen alla andra också redan har sagt. Det blir liksom en ny relation nu när man vet att hon har cancer men därmed inte sagt att den kommer att bli jobbig utan mer att den kommer att bli ännu ärligare än tidigare.

Även hon har det kämpigt att få ekonomin att gå ihop men kanske kan det vara värt ett försök att ansöka om ekonomiskt birag från exempelvis cancerhjälpen.

Kram

Carina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela