annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Besked igår

Publicerad 2009-08-13 10:19:26 i Allmänt,

Igår hade jag återbesökt till Bröstcentrum på Karolinska, hos kirurgen.  Trodde att jag skulle få svar från operationen av min onkolog på SöS. Så Kicki hade stannat hemma då hon hade en annan sak hon måste göra.

Där ser man, enda gången jag åker själv då kommer beskedet.

Vet inte om jag ska se det som dåligt eller bra, både och kanske  eller bra efter att ha pratat med min kollega som också behandlades för bröstcancer förra året.

Vid första ultraljudsundersökningen var tumören c:a 6 cm stor, en lymfkörtel var angripen.  Efter 4:e cytostatikabehandlingen hade tumören krympt till drygt 3 cm samt den kändes mycket mindre. Men jag kände inget speciellt i bröstet efter 5:e och 6:e behandlingen och innan operationen kändes tumören större igen.

Så läget är nu;
Tumören var 5,5 cm stor, 5 av 9 lymfkörtlar var angripna, hormonkänslig, grad 2 av 3 alltså inte den aggressivaste formen. Att den är hormonkänslig är tydligen bra.

Ska som tidigare bestämt genomgå strålbehandlingen i 5 veckor och sen blir det 5 års behandling med tabletter varje dag.

Det kändes att få beskedet. Blev jätteledsen. Trodde ju att i och med att man tagit bort tumören och lymfkörtlarna så skulle jag vara "frisk" efter strålbehandlingen. Jag som är sjuksköterska har verkligen stängt av.

Det var en tuff dag, inser att det är ännu viktigare att ta varje dag i taget. Njuta av dagen. Börja motionera regelbundet så kommer det här att gå bra!

Jag har mina barn och barnbarn som är mitt allt! Fast dom är ganska trötta på mitt tjat,....... men jag bryr mig och ibland för mycket. Men jag älskar dom över allt annat på jorden.

Ringde kuratorn och pratade och grät en stund. Det hjälpte och nu ska hon hjälpa mig att skicka in ansökningar igen till olika fonder.

Jag kanske ska gå med i en grupp ändå med andra bröstcancerdrabbade kvinnor, min kollega är med och det är nog inte så dumt.

Remissen för rehabilitering på Mössberga har gått iväg så jag hoppas att jag får komma dit.

Senare idag ska jag berätta om min taxiresa till sjukuset igår.

Ha en bra dag!
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2009-08-13 18:20:04

Hjärtevännen, den varmaste av kramar till dig

Postat av: Barbara

Publicerad 2009-08-13 19:38:57

Hej A-M!

Jag läser din blogg och tänker på dig...

Du har det inte lätt..jag hoppades att det skulle bli helt bra nu men...

Försök att leva livet så gott det går, tänk att du har så många vänner som tänker på dig!

Tänker på tiden när vi jobbade tillsammans...

när vi va på resa med spirituellt mm...

Fortsätt att vara stark!

Många kramar till dig och hälsningar till dina närmaste!

Barbara

Postat av: Majsan

Publicerad 2009-08-14 15:12:21

Hej.



Kul Du hittat till min sida. Välkommen som läsare. Hoppas Du skall hitta något av intresse.



Önskar Dig en fin helg.

/Majsan

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-08-15 21:08:51

Jag är ledsen för din skull vännen och det besked du fått... Samtidigt känner jag Hopp! : ) När du inte har något, låna av dem som har!!!!

Varma Kramar AmjeW

Postat av: Tina

Publicerad 2009-08-17 21:53:55

Hej vännen!

Å, vad jag önskar att jag kunnat hjälpa dig på nått sätt!!!

Vet inte om mina ord kan ha någon lindring till det du måste genom gå, men jag vill att du ska veta att jag tänker på dig & jag tycker du är enormt stark!!!

Kram Tina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela