annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Nu har jag fått 6:e cytostatikabehandlingen

Publicerad 2009-06-14 11:40:24 i Allmänt,

Helt ofattbart att tiden har gått så fort, kan fortfarande inte förstå att jag fått 6 cytostatikabehandlingar. Nu är det bara 12 dgrs väntan på att cytostatikan jobbar för fullt i kroppen, nedbrytning och uppbyggnad. Mår ovanligt bra hitills, tror att blodtransfusionen jag fick 2 dgr innan gjorde sitt till. Det är första gången under hela behandlingsperioden som jag har krafter kvar.

Idag var min  dotter Jennie med mig på behandlingen, hon hade åkt från Hälsingland. Jag är så glad att hon var med och fick se hur behandlingen går till, det är så lätt att fantisera ihop något  som inte stämmer om man inte sett det. Hon fick se att det inte var några konstigheter, 3 påsar med dropp och sen var det klart. Hon har ju sin egen familj med småbarn så hon har fullt upp. Jag beundrar henne så för att hon är så stark och orkar. Hon har helt underbar familj, barnen är trygga och harmoniska. Jag blir så stolt.

Vilken värld det öppnade sig för mig när jag fick min cancerdiagnos. Att det finns så många olika behandlingsformer, alla  individuella. Olika reaktioner, att så många personer drabbas av cancer. Att se det med egna ögon, har ju läst om hur många fall men det går inte att förstå innan man ser. Både unga och gamla, tjejer, killar, kvinnor , män och sedan alla dessa barn och ungdomar.

Det här har gett mig och ger mig nya perspektiv på mitt liv. Inser att jag påbörjat resan på mitt nya liv, vart det ska bära hän vet jag inte. Har alltid sagt att man ska njuta av livet, leva livet och så är det fortfarande för mig. Men, men på vilket sätt, det var nog där jag missade poängen.

Undrar hur lång tid det tar innan jag får tilbaka så pass mycket hår att jag kan lägga ifrån mig peruken? *Det är knappt någon som sett att jag har peruk, den har suttit på från morgon till sena kvällen. Vill inte se mig själv utan hår, det är för mig så mycket sjukdom.

På tisdag bär det iväg till kirurgen på Karolinska i Solna, hoppas det inte stöter på några hinder. De hade ju bestämt på kirurg/onkologkonferensen att hela bröstet ska tas bort och jag ska få ett nytt direkt. Kicki min ovärderliga vän ska följa med.

Är glad att jag fick  min cytostatikabehandling först, nu vet jag att den har gett effekt, och om några elaka, snabba cancerceller valt att vandra ut i övriga kroppen så borde de ha förstörts eftersom min tumör har minskat radikalt från 6x4 cm till 3x3 efter förra behandlingen.

En stor kram till er alla och önskar jag kunde plocka fram solen, men här regnar det dag och natt!
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Christina

Publicerad 2009-06-14 12:56:48

Tänk så skönt nu har du gjort alla cytostatikabehandlingarna.Det är en stor glädje att det är över. Och operationen går naturligtvis bra.

Sedan blir det strålbehandlingar och det kommer att gå bra. Håret kommer sakteligen tillbaka. Mitt blev lockigt från början, sedan återgick det till det normala. Jag har faktiskt fått bättre hårkvalité.

Sänder återigen styrkekramar till dej.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela