annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Operationsdag bestämd

Publicerad 2009-06-16 16:54:23 i Allmänt,

Då har jag varit på kirurgen/bröstcentrum på Karolinska sjukhuset. Som vanligt var min trogne vän Kicki med och höll ordning på informationen jag fick.

Dagen för operation är bestämd till den 16 juli, får ligga kvar på sjukhuset 3-4 dgr. Bröstet med tumören tas bort helt och ersätts med expanderprotes. En bröstprotes som fylls på med vätska, där huden får töja på sig under en längre tid. De ska även fixa till det andra bröstet så att de inte blir så olika stora.  Så jag blir av med en hel del bröst, men det viktigaste för mig är att bli helt frisk! Jag är inte så säker på att jag skulle operera in en bröstprotes direkt om jag haft ett förhållande, fast man vet ju aldrig.

Det är så mycket man får omvärdera när man hamnar i kritiska/oväntade situationer. Man kan fortfarande ha kvar samma värdering men hur man hanterar det kan förändras. Det är något som jag fått till mig under denna resas gång.

Det känns skönt att ha detta klart, ska även träffa narkospersonal som ska söva mig samt se avdelningen i början av juli. Känns som om jag återigen stänger av min sjukdom när jag tänker på operationen.

 Att jag fortfarande har svårt att acceptera att jag är sjuk är något som min bror Peter ofta påtalar för mig och han har helt rätt. Trots att jag försöker hävda att jag visst har accepterat att jag är sjuk.

Måste nu i första hand fokusera på här och nu. Har en "kämpig" vecka framför mig innan cytostatikan går ur kroppen.    

Jag skulle verkligen behöva vila nu men har så svårt att slappna av.

Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Kadri

Publicerad 2009-06-16 20:24:02

FIN BLOGG. HOPPAS DU HAR OCKSÅ FÅTT EN SOLIG DAG.

Postat av: Viveka

Publicerad 2009-06-18 08:02:20

Hej Ann-Marie.



Den 16 juli är min födelsedag å då skall jag tänka på Dig... hela dagen...

Jag önskar Dig en jättetrevlig Midsommar!!!



Kram

Viveka.

Postat av: Tina

Publicerad 2009-06-18 09:18:14

Hej min modiga vän!!

Jag är glad över att du delar med dig av denna tragiska period i ditt liv & du ska veta att jag tänker på dig! Skönt men ändå skrämmande med ett datum för operationen. Du ska se att allt kommer att gå bra & du har en fin inställning. Det viktigaste är att du blir frisk. Vilket du kommer att bli. Det är jag övertygad om!!!!



Spikmattan är ett underverk vid spänningar & oro.



Jag önskar dig en fin midsommar & all kärlek, värme, läkning sänder jag till dig!!!!

Kram Tina från

Livet är här & nu.

http://www.tina-livetrhrochnu.blogspot.com

Postat av: Marianne

Publicerad 2009-06-19 00:38:31

Tack för din kommentar på min blogg!

Jag ska läsa din blogg senare.

Du är modig som delar med dig av ditt liv.

Ta en dag i taget.

Önskar dig en fin midsommar!

Postat av: Tina

Publicerad 2009-06-19 14:13:30

Hej vännen!! Hoppas du mår bra!

Jag tittar in för att önska dig en härlig midsommar!!!

Tänker på dig!!!

Kram Tina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela