annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

5:e behandlingen

Publicerad 2009-05-20 17:32:39 i Allmänt,

Äntligen har jag bara en behandling kvar. Men två jobbiga perioder av biverkningar.

Den här gången är jag orolig, min yngsta son Anton har fått infektion i halsen, han fick penicillin insatt idag av en öronläkare på akuten. Jag pratade med läkaren och de lovade höra av sig när de får odlingssvar ifall jag skulle bli sjuk så vi vet vilken bakterie det är.

Undrar om det sjuksystern som börjar vakna hos mig?! alltid ett steg före, det är ju inte alls säkert jag blir sjuk, men ifall.

Idag går mina tankar till min vän Eva som har lungcancer, hon har fått strålbehandling under ett par veckor, 2 ggr/dag. Det är tufft. Hon fick skador i matstrupen mm, så hon kan inte svälja maten utan får dropp nu. Hon låg inne i Gävle men bor i Avesta. Hon fick åka till Falun för fortsatt vård idag men väl därframme efter 1 tim säger dom att hon ska få åka till Avesta istället. Hur kan man "bolla" så med en sjuk människa. Så nu är hon på väg till Avesta för att läggas in.

Jag har turen att ha hamnat på en väl fungerande onkologklinik, SöS. Är tacksam för detta. Det gör mig ledsen att se hur det ser ut i en del av landet när det gäller cancervården och behandlingen av patienterna. Det är skrämmande. Är man riktigt sjuk ska man behandlas med respekt, varsamhet, ödmjukhet men tyvärr så saknas det på en del ställen.

Rätt till lika vård!? hm, det fungerar inte trots att det står så i lagen.

Ikväll tänder jag ett ljus för alla som har det jobbigt med sin cancersjukdom
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela