annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

En deppardag

Publicerad 2009-05-16 12:54:02 i Allmänt,

Trots att solen skiner så känner jag mig ledsen. Har fått hudinfektion, har förband över picc-line (infart där man ger cytostatika)   hö överarm. När den skulle bytas i onsdags så följde en del av huden med, det började blöda. Huden har blivit skör av cytostatikan.

Problemet är ju också att jag kan inte smörja in mig med hudkräm då det luktar kemikalier av alla krämer. Det är en bieffekt av cytostatikan.

Min sjuksköterska på behandlingsavdelningen satte en kompress över såret men nu har det börjat vätska och är rött och svider. Ringde onkologavdelningen på SöS, de vill att jag ska avvakta tills imorgon. Jag är lite orolig eftersom jag ska få ny behanndling på onsdag och då får man inte ha någon infektion.

Vissa dagar känns det bara sååå tungt att ha bröstcancer, det har börjat bli ömt i höger bröst men känner ingen knöl, är lite orolig. Ska prata med läkaren som ska göra ultraljud på måndag att han undersöker det högra bröstet också. Jag tror att man lätt känner efter minsta lilla när man har en cancerdiagnos och det är ju inte konstigt. Rädslan att inte överleva finns där hela tiden, trots att jag har fått en god prognos.

Igår fick jag brev från AFA, (arbetsskadeförsäkring) skadade min axel i januari förra året i samband med att jag förflyttade en patient. Kunde inte använda armen utan jag fick andra arbetsuppgifter fram tills operationen i juni förra året. Jag skadade mig i arbetet och trots att jag har överklagat och fått hjälp med det så fick  jag avslag. Det räknas inte som en arbetsskada eftersom det inte var en oförutsedd händelse eller olyckshändelse.!!!! Vad är då arbetsskada?!

Så jag skadade mig i arbetet, det kostade mig 10 karensdagar, operation, sjukskrivning 14 dagar, smärtstillande tabletter, värk samt att jag inte kunde var a ute i vården under 8 månader. Så trots att jag skadade mig i arbetet så är det ingen arbetsskada enl AFA.

Tur att jag har en kanon arbetsgivare som stöttade mig.

Och sen när jag väl börjar vara ute i omvårdnaden med patienterna då får jag bröstcancer. Det är nog det som gör att jag känner mig extra ledsen.

Sen var Kicki och jag och handlade nu på förmiddan, såg alla härliga sommarkläder, linnen, klänningar, toppar och insåg att jag mitt i sommaren kommer att vara ett bröst fattigare. Och vad ska jag ha för kläder då? Funderar mycket på detta med bröstrekonstruktion. Man kan få bröstrekonstruktion direkt men det kan innebära problem vid strålningen. Jag vill ju inte bli sjuk igen, men jag velar fram och tillbaka, önskar att någon kunde säga till mig att det är helt ofarligt att göra rekonstruktionen direkt.

Det är mycket nu, en av mina bästa vänner ligger inne på Gävle sjukhus, efter strålningsskador pga lungcancer. Hon är mitt inne i behandling och har det jättejobbigt. Önskar att jag kunde hjälpa henne mera.

Så är livet just nu!

Och jag saknar mina arbetskamrater! hälsade på dom på avdelningen i onsdags när jag var till behandlingsavdelningen för byte av förband på picc-line. Det är alltid lika härligt att få träffa dom och få kramas!  På tisdag ska jag dit igen innan jag ska till läkaren.

Men som alltid så efter regn kommer solsken!

Kram
Anne Mari

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela