annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Mat och cancer

Publicerad 2009-05-09 14:18:58 i Allmänt,

Idag mår jag mycket bättre, så nu vänder det till det bättre efter den här behandlingen. Skaffa mig nya krafter inför nästa behandling som är den 20 maj. Märkligt att reaktionerna är olika vid varje cytostatikabehandling. Inga problem med magen den här gången. För mig är cytostatika "djävulens drog", man vet aldrig vad som händer i kroppen.

Har funderat väldigt mycket på sambandet mellan mat och cancer. Nu när allt börjar lägga sig efter 3 månader med bröstcancer så börjar en del saker falla på sin plats. Förstår inte varför det inte läggs ner mera på mat och cancer information till patienter. Har inte fått någon som helst information om matens betydelse.

Varför har man ingen informationsträff med dietist när man har sminkkurs? Maten ter sig för mig viktigare i detta sammanhang.

Läste igår att cancercellerna lever på kolhydrater, om detta stämmer så blir jag rädd. Varför har man inte fått denna information. Märker att jag verkligen har lämnat min sjuksköterskeroll och kunskaper till en del de sista månaderna. Ser nu hur cancern har påverkat mig mera än jag trodde.

T.ex när jag drömmer mardrömmar så blir jag inte rädd, förr blev jag ju rädd, kunde vakna med hjärtklappning men inte nu.

För er som har cancer eller ha anhöriga så rekommenderar jag er att gå in på webbmagasinet clife, det finns en mycket positiv anda där. Mycket information etc. 

www.clife.se

Önskar er alla en riktigt härlig helg, samt hoppas att min svärdotter Sandra ska bli frisk från sin infektion.
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-05-13 19:47:45

Hej,



Håller med dig om att det är KONSTIGT att ingen läkare är minsta intresserad av kostens betydelse, och vitaminer och mineraler. De bara avfärdar det och menar att "om man äter en allsidig kost behövs inga tillskott". Men grejen är ju att man inte äter en allsidig kost, det tror inte jag iallafall.

Jag har själv börjat kolla, och äter nu goji-bär och multivitamintabletter, har läst om D-vitamin och omega-3 som jag tänker börja med också. Den veckan jag slarvade med vitaminerna visade det sig sen i blodprovet att trombocyterna var för få. "Tror du verkigen att det har något samband?" sa sköterskan skeptiskt... Det är nog inte hela sanningen, men jag tror absolut att det påverkar.



Ska nu gå in på clife!



Hejsvejs och kämpa på!¨

Camilla

Postat av: eva-britt

Publicerad 2009-05-31 17:24:21

Anne-Mari!

Gå in och läs på www.kostdoktorn.se Där står det en hel del om kolhydrater. Du kanske redan har läst där.

Recept finns på www.airams matblogg

Tänker på dej

KRAM eva-britt

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela