annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Vad hände

Publicerad 2009-05-24 15:07:29 i Allmänt,

Det är ett tag sen jag grät riktigt från djupet av mitt  hjärta. Men något har hänt sedan behandlingen i onsdags. Igår kväll när jag ringde min dotter så brast det för mig. Jag grät, det gick inte att hindra tårarna från att flöda. Samtidigt som det känns befriande så känner jag orättvis mot min dotter. Hon ska inte behöva ta detta, det är jag som är sjuk. Hon är mtt i livet och ska leva och inte behöva oroa sig eller vara ledsen för min skull.

Det är så mycket som kommit upp sista dagarna. Efter den här cytostatikabehandlingen känns inget roligt. Mår dåligt, men ännu inte helt utslagen men känner att krafterna tryter mer och mer samtidigt som jag är rastlös. Är såååååå trött på att vara sjuk.

Som sjuksköterska är jag van att läkemedel som ges oftast har en och samma effekt på samma sjukdom. Men när det gäller cancer så är det som att hamna i en helt ny värld.

Alla canceformer som t.ex bröst-, prostata, lung, lever osv har helt olika behandlingsformer. T.o.m inom bröstcancern har man olika.

Jag får min cytostatika var 3:e vecka sen operation och därefter strålning. En del opereras först, cytostatika sen. Olika cytostatika beroende på vilken bröstcancer man har.

Eva min goa vän som tyvärr drabbades av lungcancer samtidigt som jag fick min diagnos har en helt annan behandling. Hon får cytostatika tre dagar i sträck.

Sen har vi ju alla förbaskade biverkningar som man inte har en aning om vad som kommer efter varje behandling. Det är som ett lotteri,  vinst- eller nitlott? Faciti har man när man börjar må som bäst och det återigen är dags för lotteriet.

Har insett under dessa månader av min sjukdom att det ser helt olika ut hos var och en som har cancer. En del har stort nätverk, god ekonomi, mår så pass bra att de kan jobba, resa osv. En del är ensamma, ekonomin körs i botten, blir utslagna av sjukdomen.

Att arbeta inom onkologin/cancervården kräver mycket av personalen. De flesta jag har träffat har varit helt suveräna men tyvärr som i övriga samhället finns det de som borde se sig om efter annat yrke.

Men vi är ju alla människor med fel/brister men faktiskt med hjärtan som slår för varandra
Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2009-05-24 17:01:36

Älskade vännen förstår att det rasar emellanåt men du klarar det här.Du finns i mina tankar hela tiden.



Stora varma kramar/Siv

Postat av: Christina

Publicerad 2009-05-25 12:07:27

Jag känner igen mej på din beskrivning. Så var det för mej också.Ledsen, trött,och åter trött. MEN det kommer snart bättre dagar ska du få se. Cyto-statikan tar så hårt på kroppen.Och gråten och tårarna kommer när man är så trött. Jag skickar härmed det starkaste styrkekramar till dej lilla vän./Christina

Postat av: AmjeW

Publicerad 2009-05-25 13:21:19

Världen rämnar, det känns i alla fall som det och du känner dig ynklig som inget skulle fungera längre... Men ändå torkar du tårarna, tar dig vidare av egen maskin och ork och med hjälp av andra... Kampen fortgår! Gråt, det behövs, dansa om du vill, skratta när du kan och komihåg att även detta är övergående!

Varm kram till Dig vännen!

AmjeW

Postat av: Tove

Publicerad 2009-05-25 19:45:50

Så många gånger jag tänkt på dig! Saknar dig på jobbet.

Försök kämpa på, så mycket du orkar!

Många kramar från Tove

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2009-05-25 21:32:57

Mina tankar finns hos dig och jag vill så gärna vara nära och ge dig en stor varm kram, men jag skickar massor istället.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela