annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Komma tillbaka

Publicerad 2010-06-21 06:54:52 i Allmänt,

Jobbade i fredags, tredje dagen den veckan. Det var tufft, tuffare än jag räknat med. Tror ju i mitt innersta att jag kan köra lika hårt som tidigare. Vid 12-tiden var jag så trött så jag var inte helt säker på om jag skulle  orka dagen ut. Men det gick. Så lördagen var verkligen jobbig, värk i hela kroppen och helt slut. Men som tur var så fanns det tv att titta på. Så det blev bröllop.

Förstår inte att det kan vara så tufft att komma igen. Ser piggare ut än jag är, innerst inne är jag bara såååå trött och sliten.

Bilden som förmedlas i Rosa Bandet visar ju att man blir sjuk, får en tuff behandling, sen är man"frisk". Och går vidare i livet. Om det vore så enkelt för alla. Många har det lika jobbigt och en del ännu jobbigare än vad jag har. Tycker att det borde lyftas fram och att man lägger in någon slags rehabilitering/vilovecka som alla borde få komma på, de som vill. Det behövs efter en tid när man kommit tillbaka för att kunna få mera styrka och energi.

Under behandlingsperioden är man fokuserad på det som händer då. All kraft och energi går åt att klara av den tuffa behandlingen. Sen kommer psykets reaktion och kroppens återhämtningsperiod. Den är inte lätt. Känner mig lite lurad av bilden som getts innan;

Du får diagnos, behandling som är tuff, ev rehabilitering 1 vecka och därefter är du tillbaka i livet.

Om det vore så enkelt.

Nä, nu ska jag inte gnälla mera.

Önskar er alla en riktigt härlig vecka!

Kram
Anne Mari

Kommentarer

Postat av: Aurelia

Publicerad 2010-06-21 09:02:24

Roligt att du arbetar igen, en viktig del i att komma tillbaka!

Precis som du säger är processen efter sjukdom viktig och saker som hänt behöver läggas på plats,samtidigt som den nya person man blivit behöver finna sin plats i kropp och psyke.

Allt tar sin tid. Det viktiga är att fokusera på vad jag vill nu... en dag i taget för att i längden se mer in i framtiden och skapa långsiktiga drömmar igen... <3

Varm kram till Dig!

Aurelia

Postat av: Marina

Publicerad 2010-06-21 16:03:54

Var rädd om dig själv! Det finns ingen där som tackar dig för att du går över din gräns. Känn efter vad som är lagom för dig. Kroppen tar "stryk" av att vara sjuk och det tar tid att komma tillbaka. Slut ögonen och andas djupt många gånger per dag, så du känner efter hur du mår i själen. Var inte bara i ditt huvud.

Kram marina

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela