annemarili

"Gårdagen kan du inte förändra Morgondagen vet du inget om Men Dagen idag är din" Ett motto som jag försöker leva efter. Är mamma, mormor och sjuksköterska som nyligen drabbats av bröstcancer. Försöker skriva ner mina tankar, mina erfarenheter under resans gång.

Klara mer än man tror

Publicerad 2010-10-07 14:52:38 i Allmänt,

Jag är fascinerad av hur jag hanterar svårigheter idag jämfört med innan jag blev sjuk. Nu är jag mycket lugnare, stressar inte upp mig utan har tillit till att det i slutändan blir bra. Lägger min energi på annat istället. Nu är det ju inte sagt att jag inte blir irriterad, arg eller ledsen men tillfällena är mycket få då det får slå rot i  mig.

Har ju lidit av tandvårdsrädsla sen jag var 10 år, den har varit så utpräglad att jag till och med vänt i dörren hos tandläkaren. Men nu har jag äntligen fått en tandläkare som fått mig att övervinna rädslan, med lite hjälp av mig själv också. I förrgår var jag iväg och skulle rotfylla en tand, gick förbi min arbetsplats först för att få stöttning av mina underbara arbetskamrater och chefen. Med hjälp av dom och att min chef följde med mig till väntrummet så klarade jag av det.

Malin Berghagen har också en liten del i det, fast det vet hon inte. Jag använde mig av yoga-andningen som hon lärde oss i Järvsö i våras. Jag andades och fokuserade på något helt annat. Och helt otroligt, jag fixade det. Och idag var jag återigen iväg och lagade två tänder, den här gången gick jag direkt till väntrummet för att gå via avdelningen när jag gick hem. Återigen använde jag mig av yoga-andningen och fokusering på annat. Då ska ni veta att tidigare när jag väl kommit i tandläkarstolen har svetten runnit och hjärtslagen snabba.

Sen har jag ju min goa tandläkare Katja som ger bedövning så otroligt skickligt. Samt hennes lugn, ja  atmosfären  i rummet är lugn och ro.

Åh, idag saknar jag mina barn Jennie och NIclas som är i Hälsingland och mina goa barnbarn och svärsonen Peter.

Det är nog för att det regnar och blåser. Nu skulle jag vilja ha familjen samlad, tända ljus, äta gott och bara njuta av gemenskapen.

Ha en härlig fortsättning på dan!
Kram
Anne Mari


Kommentarer

Postat av: Alexandra

Publicerad 2010-10-08 14:04:49

Vad härligt (i allt det tråkiga) att du har ändrat inställning och känner dig mindre rädd. Förstår att du saknar dina nära :) Ha en fin fredag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela